W trakcie prowadzonych czynności kontrolnych przeprowadzono oględziny tachografu, które ujawniły szereg nieścisłości, dających podstawę sądzić, że w przedmiotowym pojeździe mogło zostać zamontowane niedozwolone urządzenie dodatkowe pozwalające na manipulowanie tachografem. W celu weryfikacji podejrzeń kontrolujących, pojazd skierowano do autoryzowanego serwisu tachografów. Czynności przeprowadzone w serwisie wykazały że wewnątrz urządzenia rejestrującego zamontowano wyłącznik drugiego niezależnego sygnału prędkości i fabryczny czujnik ruchu KITAS 2+.
Ujawnione urządzenia tworzyły jeden mechanizm za pomocą którego kierowca miał możliwość ingerowania w pracę tachografu. Podkreślić należy, iż poza fałszowaniem rzeczywistych aktywności kierowcy powyższa manipulacja oszukiwała wszystkie systemy bezpieczeństwa (ABS/EBS, ASR, ESP) stwarzając realne zagrożenie w ruchu drogowym.
Kolejny przypadek wykrycia skomplikowanego wyłącznika w najnowszych pojazdach pokazuje skalę problemu, który Inspekcja Transportu Drogowego zwalcza, chroniąc tym samym uczciwych przewoźników.
|