Podczas kontroli pierwszego z nich, analiza wydruków danych technicznych tachografu pozwalała stwierdzić nietypowe błędy, których w pojeździe wyprodukowanym w 2015r nie powinno być. Podczas szczegółowej kontroli instalacji tachografu stwierdzono, że czujnik ruchu znajdujący się w skrzyni biegów został zmanipulowany. Pojazd skierowano do autoryzowanego serwisu tachografów cyfrowych gdzie zlokalizowano urządzenie służące do manipulacji drugiego niezależnego sygnału IMS.
W kolejnym przypadku podczas kontroli przewoźnika litewskiego, szczegółowa analiza danych cyfrowych zapisanych w pamięci tachografu oraz na karcie kontrolowanego kierowcy wykazała, że w czasie załadunku kierowca odbierał odpoczynek dzienny. Jednocześnie inne dane pobrane z pamięci przedmiotowego tachografu cyfrowego wskazywały, że już w dniu jego pierwszej kalibracji wystąpiły istotne błędy mogące świadczyć o próbie dokonania ingerencji w jego pracę. Wizyta w autoryzowanym serwisie tachografów ujawniła drugi impulsator, urządzenie do wyłączania niezależnego sygnału IMS oraz pilot do sterowania przedmiotowym niedozwolonym układem.
Wobec przewoźników wszczęto postępowania administracyjne zagrożone karą pieniężną w wysokości 6000 zł, a wobec kierujących pojazdami zastosowano odpowiednie sankcje. W pojazdach zdemontowano niedozwolone urządzenia i zamontowano urządzenia zgodne z przepisami oraz wykonano kalibracje tachografów.
Niepokojącym jest fakt, iż prezentowane pojazdy zostały wyprodukowane w 2015 roku, a niedozwolone urządzenia prawdopodobnie zostały zamontowane przed pierwszym dopuszczeniem pojazdów do ruchu drogowego.
|