W godzinach popołudniowych, inspektorzy z grudziądzkiego oddziału WITD w Bydgoszczy, pełniąc obowiązki służbowe na autostradzie A1 w okolicach Torunia zatrzymali do kontroli dwa pojazdy członowe przewożące 40-stopowe kontenery z ładunkiem mrożonego mięsa z województwa wielkopolskiego do portów w Gdańsku i w Gdyni. W związku z podejrzeniem przekroczenia parametrów wagowych tych pojazdów inspektorzy dokonali pomiaru rzeczywistej masy całkowitej i nacisków osi. W wyniku pomiarów stwierdzono:
- przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 6-osiowego pojazdu członowego wykonującego intermodalny transport ładunku o 2,3 tony. Rzeczywista masa całkowita tego pojazdu wyniosła 46.3 t przy dopuszczalnych 44 tonach
- przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 5-osiowego pojazdu członowego wykonującego intermodalny transport ładunku o 4,1 tony. Rzeczywista masa całkowita tego pojazdu wyniosła 46.1 t przy dopuszczalnych 42 tonach. W tym przypadku zbyt duża ilość ładunku spowodowała przekroczenie dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi napędowej o 2,5 tony (rzeczywisty nacisk 14t) oraz potrójnej osi naczepy o 1,1 tony (rzeczywisty nacisk 25,1t).
W przypadku 6-osiowego pojazdu członowego na miejsce kontroli przewoźnik skierował lżejszy o 2,5 tony ciągnik siodłowy po czym doprowadzono pojazd członowy do normatywności i zezwolono na dalszą jazdę do miejsca docelowego. 5-osiowy pojazd członowy został natomiast skierowany na wyznaczony przez starostę parking strzeżony do czasu doprowadzenia pojazdu do normatywności.
Oprócz nieprawidłowości w zakresie mas i nacisków osi inspektorzy stwierdzili brak ważnego okresowego badania technicznego w naczepie oraz usterki niebezpieczne w postaci pękniętych tarcz hamulcowych.
W podobnym czasie, w innej części województwa kolejny zespół inspektorów transportu drogowego zatrzymał do kontroli zespół pojazdów należący do przewoźnika z Wielkopolski, którym to przewożona była koparka.
Podobnie jak we wcześniejszych przypadkach pojazdy zostały poddane kontroli w zakresie masy i nacisków na osie.
Również w tym przypadku masa rzeczywista była większa od dopuszczalnej, a nacisk osi napędowej został znacznie przekroczony o blisko 5 ton. Wyniki wagi wskazały, iż pojazdy ważą 44 950 kg., natomiast nacisk przekroczył wartość 13 ton. Z uwagi na stwierdzone naruszenia pojazd skierowano na parking depozytowy.
Wobec przewoźników, z uwagi na stwierdzone nieprawidłowości, wszczęte zostaną postepowania administracyjne
|