W dniu 2 września br. na autostradzie A1, inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do rutynowej kontroli pojazd członowy, którym przewoźnik z województwa mazowieckiego wykonywał krajowy transport drogowy. W trakcie kontroli inspektor ITD ustalił, że w ciągniku samochodowym zarejestrowanym po raz pierwszy w 2014 roku zainstalowany jest tachograf analogowy. Tymczasem pojazd ten powinien być wyposażony w tachograf cyfrowy z dodatkowym sygnałem prędkości (IMS).
Europejskie przepisy regulujące zasady użytkowania urządzeń samoczynnie rejestrujących czas pracy kierowców w transporcie drogowym wymagają, aby w pojazdach ciężarowych i autobusach dopuszczonych do ruchu po raz pierwszy od dnia 1 maja 2006 roku instalowane były tachografy cyfrowe, a od dnia 1 października 2012 roku w tachografy cyfrowe z funkcją rejestracji drugiego niezależnego sygnału prędkości. Widniejąca na słupku drzwi kierowcy tabliczka serwisu tachografów zawierała informację, że w sierpniu 2018 roku, kiedy wykonane było ostatnie sprawdzenie okresowe urządzenia rejestrującego, w pojeździe tym zamontowany był prawidłowy tachograf cyfrowy. Wymiana tachografu cyfrowego na niedozwolony w tym pojeździe tachograf analogowy musiała więc nastąpić po tej dacie. Stwierdzona nieprawidłowość była podstawą wszczęcia wobec przewoźnika drogowego postępowania administracyjnego o nałożenie kary pieniężnej w wysokości 10 tys. złotych.
|