Pierwszy zespół pojazdów, zatrzymany do kontroli na drodze krajowej nr 91 w Toruniu, przewoził metalowe wkręty, zaś drugi, zatrzymany na autostradzie A1, transportował sprzęt do ćwiczeń fizycznych. Pojazdy skierowane zostały na stanowisko ważenia pojazdów na ul. Szosę Lubicką w Toruniu. Tam okazało się, że obydwa zestawy są znacznie cięższe niż dopuszczalne 40 ton. Pierwszy ważył 69,05 t a drugi 67,8 t. Pomimo, że zestawy posiadały po 8 osi, tak duże masy przewożonych ładunków doprowadziły do przekroczeń dopuszczalnych nacisków osi – od 2,95 t do 7,85 t. Ponadto przepisy ustawy o ruchu drogowym wymagają, aby nienormatywny zespół pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 60 t był pilotowany. W obydwu przypadkach obowiązek ten nie został spełniony.
W trzecim przypadku, inspektorzy pełniący czynności służbowe w powiecie bydgoskim, wytypowali do kontroli również pojazd przewożący dwa kontenery morskie. Pojazd został skierowany na punkt kontroli, gdzie pomiar parametrów wagowych wskazał przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej o ponad 13 ton. Rzeczywista masa zespołu pojazdów wyniosła 53,65 t.
Przekroczenia wagowe to nie koniec ujawnionych nieprawidłowości. W jednym z toruńskich przypadków, kierowca prowadził pojazd nie rejestrując swoich aktywności na cyfrowej karcie kierowcy. Jego cyfrowa karta utraciła swoją ważność w zeszłym roku i od tego czasu kierowca nie znalazł chwili na wyrobienie nowej. W trakcie kontroli przeprowadzonej w okolicach Bydgoszczy, inspektorzy ujawnili natomiast wyłącznik tachografu. Brak rejestrowania rzeczywistych aktywności kierowcy był możliwy dzięki zastosowaniu zmienionego oprogramowania tachografu i aktywowaniu go za pomocą kodu PIN. Po przeładowaniu nadmiaru towaru, dalsze czynności prowadzone były w serwisie tachografów, gdzie dokonano wymiany tachografu i przeprowadzono ponowną kalibrację.
Dwa pierwsze zestawy trafiły na parking depozytowy do czasu rozładowania kontenerów i przywrócenia ich mas rzeczywistych do wartości zgodnych z przepisami. Wcześniej kierowcy zostali ukarani mandatami karnymi, a wobec przewoźników drogowych zostały wszczęte postępowania administracyjne o nałożenie wysokich kar pieniężnych.
|