W dniu 11 października br. około godz. 00:30 patrol „drogówki” dokonał zatrzymania 10-osiowego pojazdu członowego przewożącego po ulicach Bydgoszczy wagon tramwajowy, którego przejazd zabezpieczały dwa pojazdy „PILOT”.Przybyli na miejsce kontroli inspektorzy WITD w Bydgoszczy ustalili, że przewoźnik drogowy wykonywał transport wagonu tramwajowego z Bydgoszczy do Łodzi. W wyniku przeprowadzonych pomiarów wymiarów zewnętrznych oraz nacisków osi i rzeczywistej masy całkowitej ustalono, że pojazd z ładunkiem waży prawie 90 ton, a jego długość wynosi niemal 40 m. Ponadto zostały przekroczone dopuszczalne naciski potrójnej osi napędowej ciągnika samochodowego oraz wszystkich 6-ciu osi składowych naczepy. Kierujący okazał do kontroli zezwolenie kategorii VI uprawniające do przejazdu pojazdu nienormatywnego o długości do 30 m oraz którego rzeczywista masa całkowita nie przekracza 60 ton. Z uwagi na fakt, że okazane zezwolenie nie uprawniało do poruszania się po drogach publicznych 90-tonowym zestawem, przejazd uznany został jako wykonywany bez zezwolenia. Właściwym było bowiem wyłącznie zezwolenie kategorii VII, w ramach którego wymaga się uzyskania zgody na przejazd wszystkich zarządców dróg leżących na planowanej trasie przewozu, a niekiedy ekspertyz wytrzymałościowych obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów). W tym przypadku takiej zgody nie było.
W związku z powyższym wobec podmiotu wykonującego przedmiotowy przewóz drogowy zostało wszczęte postępowanie administracyjne – także z uwagi na fakt, że przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej o więcej niż 20% stanowi najpoważniejsze naruszenie, o którym mowa w Rozporządzeniu Komisji (UE) 2016/403. Ponadto przewóz drogowy został wstrzymany do czasu uzyskania wymaganego zezwolenia kategorii VII i wyznaczenia bezpiecznej trasy przejazdu przez zarządców dróg publicznych.
|