Kierowca 4-osiowej ciężarówki nie dostosował prędkości do warunków panujących na oblodzonej drodze, wskutek czego nie zapanował nad pojazdem, zjeżdżając na przeciwległy pas ruchu i doprowadzając do zderzenia z jadącym z naprzeciwka samochodem osobowym. Siła zderzenia była tak duża, że ciężarówka zepchnęła samochód osobowy z pasa ruchu i obydwa pojazdy znalazły się daleko poza drogą. Jadące samochodem osobowym ojciec z 15-letnią córką z bardzo ciężkimi obrażeniami ciała zostali przewiezieni do szpitala.
W wyniku analizy danych pobranych z tachografu cyfrowego przez inspektora ITD okazało się, że w momencie wypadku kierowca samochodu ciężarowego prowadził pojazd bez zalogowanej w tachografie cyfrowym karty kierowcy i w tym dniu w ogóle nie rejestrował na niej okresów swojej pracy – w tym oczywiście okresów prowadzenia pojazdu. Pobrane dane cyfrowe ujawniły ponadto, że w ciągu ostatnich kilkudziesięciu dni poprzedzających zdarzenie drogowe zarejestrowanych jest wiele znaczących (np. kilkugodzinnych) okresów prowadzenia tego pojazdu bez zalogowanej w tachografie karty kierowcy, co będzie przedmiotem postępowania wyjaśniającego wszczętego w tej sprawie przez organ Inspekcji Transportu Drogowego.
Należy w tym miejscu wskazać, że prowadzenie pojazdu bez zalogowanej w tachografie cyfrowym imiennej karty kierowcy powoduje, że zarejestrowane aktywności – w tym w szczególności okresy prowadzenia pojazdu – nie są spersonalizowane, tj. nie można ich przypisać do konkretnego kierowcy. Tego rodzaju praktyki pozwalają kierowcom naruszać dopuszczalne normy prowadzenia pojazdów, przerw w prowadzeniu i odpoczynków, z czym od samego początku swojego istnienia walczy Inspekcja Transportu Drogowego, jako wysoko wyspecjalizowany organ kontrolny, ujawniając w tym obszarze bardzo wiele nieprawidłowości. Naruszenia zasad użytkowania tachografów oraz przekraczanie przez kierowców dopuszczalnych norm socjalnych stanowią nie tylko naruszenie zasad uczciwej konkurencji w transporcie drogowym ładunków i osób, ale także – jak w tym przypadku – realne i poważne zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
|