Wytypowanym do kontroli na autostradzie A1 zestawem przewoźnik drogowy z woj. kujawsko-pomorskiego transportował maszynę budowlaną, tzw. wiertnicę. Inspektorzy skierowali pojazd na stanowisko kontrolne, gdzie wykonali jego ważenie. Urządzenie pomiarowe wskazało masę całkowitą zestawu 96,35 ton, tj. o ponad 56 ton więcej niż dopuszcza 40-tonowa norma. Pomimo, że zespół pojazdów posiadał 10 osi, tak duża masa przewożonego ładunku spowodowała także przekroczenia dopuszczalnych nacisków: od 1,2 ton do ponad 4 ton. Przewoźnik powinien posiadać na ten przejazd zezwolenie kategorii V, którego wydanie wiąże się z wyznaczeniem bezpiecznej trasy przejazdu przez zarządców dróg, zapewniającej ochronę infrastruktury budowlanej i drogowej – w tym bezpieczeństwo mostów i wiaduktów. Kontrolowany przedsiębiorca takiego zezwolenia nie uzyskał.
Przeciążenie zespołu pojazdu to nie koniec nieprawidłowości, bowiem w trakcie kontroli dokumentacji inspektorzy ustalili, że w specjalistycznej naczepie, na której przewożona była wiertnica, w kwietniu upłynął termin ważności badania technicznego.
W związku ze stwierdzonym przejazdem po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym bez wymaganego zezwolenia kategorii V zestaw został umieszczony na parkingu strzeżonym, gdzie pozostanie do czasu, aż wyznaczona zostanie przez zarządców dróg bezpieczna trasa przejazdu i wydane na jego przejazd stosowne zezwolenie. W związku ze stwierdzonymi naruszeniami przepisów o ruchu drogowym oraz przepisów transportowych wobec przewoźnika zostały wszczęte postępowania administracyjne.
|