W nocy z piątku na sobotę (18/19 września br.) na autostradzie A1 inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego wytypowali do kontroli pojazd członowy, którym przewoźnik drogowy z woj. śląskiegowykonywał międzynarodowy transport drogowy maszyny budowlanej (tzw. palownicy) z Polski na Słowację. Kierowca okazał do kontroli zezwolenie kategorii VI uprawniające do przejazdu po drogach publicznych zestawu o masie całkowitej do 60 ton. Ponieważ masa własna zestawu wynikająca z dowodów rejestracyjnych ciągnika i naczepy wynosiła prawie 39 ton, oznaczało to, że aby przejazd odbywał się zgodnie z posiadanym zezwoleniem palownica powinna ważyć maksymalnie 21 ton. Inspektorzy przypuszczali jednak, że zespół pojazdów jest cięższy i dlatego skierowali go na punkt kontrolny, gdzie wykonali jego ważenie. Urządzenie pomiarowe wskazało masę całkowitą zespołu pojazdów 112,7 ton, czyli przekroczenie 40-tonowej normy o ponad 72 tony. Oznacza to, że przewożona palownica ważyła nie 21 ton, ale ponad 74 tony.
Tak duża masa przewożonego ładunku spowodowała także przekroczenia dopuszczalnych nacisków grupy czterech osi ciągnika o ponad 15 ton oraz wszystkich pięciu osi naczepy –od 2,7 ton do 3,25 ton. Tym samym zezwolenie kategorii VI, które okazał do kontroli kierowca nie uprawniało do tego przejazdu. Przewoźnik powinien posiadać na ten przejazd zezwolenie kategorii VII, którego wydanie wiąże się z wyznaczeniem bezpiecznej trasy przejazdu przez zarządców dróg, zapewniającej ochronę infrastruktury budowlanej i drogowej – w tym bezpieczeństwo mostów i wiaduktów. Ale to nie jedyny problem, ponieważ przejazd tego zestawu zabezpieczany był przez jeden pojazd pilotujący – podczas, gdy przepisy wymagają, aby pojazdy nienormatywne o masie całkowitej przekraczającej 80 ton były pilotowane przez dwóch pilotów. Ponadto jedyny pojazd pilotujący nie posiadał wymaganego wyposażenia i oznakowania, a prowadzący go kierowca nie posiadał uprawnień pilota.
W związku ze stwierdzonym przejazdem po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym bez wymaganego zezwolenia kategorii VII oraz z naruszeniem przepisów o pilotowaniu, wobec przewoźnika drogowego zostały wszczęte postępowanie wyjaśniające, a zestaw z ładunkiem trafił na parking strzeżony. Pozostanie tam do czasu, aż wyznaczona zostanie przez zarządców dróg bezpieczna trasa przejazdu i wydane na jego przejazd zezwolenie kategorii VII.
|