WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT TRANSPORTU DROGOWEGO
w Bydgoszczy
  
Dane teleadresowe:
Wojewódzki Inspektorat
Transportu Drogowego
w Bydgoszczy
ul. Hetmańska 28,
85-039 Bydgoszcz
O przewozach szkolnych w bydgoskim Inspektoracie

Wakacje to dla gmin okres rozpisywania przetargów na świadczenie usług dowozu dzieci i młodzieży do szkół i przedszkoli w kolejnym roku szkolnym. W związku z tym, w dniu 17 lipca br. w siedzibie WITD w Bydgoszczy, w odpowiedzi na zaproszenie wystosowane do wszystkich 144 gmin z naszego regionu, z inicjatywy Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego Rafała Rewolińskiego, odbyło się spotkanie pod hasłem: „PRZEWOZY SZKOLNE 2018/2019”, zorganizowane dla przedstawicieli gmin odpowiedzialnych za organizację na swoim terenie dowozów dzieci i młodzieży do placówek szkolno-wychowawczych w nadchodzącym roku szkolnym 2018/2019.
Na wstępie Naczelnik Wydziału Inspekcji WITD w Bydgodszczy Krzysztof Nowak przedstawił wyniki kontroli stanu technicznego w ramach akcji „GIMSUS” przeprowadzonych przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego w latach 2016-2018 na terenie całego województwa kujawsko-pomorskiego oraz strukturę stwierdzanych usterek, które najcześciej dotyczyłyniewłaściwego stanu techncznego układu zawieszenia, układu jezdnego, układu hamulcowego, ogumienia, oświetlenia, nadmiernej korozji konstrukcji nośnej wpływajacej na jej wytrzymałość, braku dodatkowego wyposażenia wymaganego dla autobusów, wycieków płynów eksploatacyjnych, niezgodności faktycznej ilości miejsc siedzących z zapisami w dowodach rejestracyjnych oraz braku wymaganych badań technicznych. W trakciecałego roku szkolnego kujawsko-pomorska Inspekcja Transportu Drogowego kontroluje ponad 400 autobusów relizujących przewozy szkolne. W celu usykania jak najdokładniejszej informacji o stanie technicznym tych pojazdów, kontrole prowadzone są z wykorzystaniem Mobilnej Stacji Kontroli Pojazdów (MSKP) będącej na wyposażeniu bydgoskiego Inspektoratuoraz na Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów (OSKP), z którymi WITD w Bydgoszczy zawarł stosowne porozumienia.Ponadto niemal wszyscy inspektorzy transportu drogowego z bydgoskiego Inspektoratu posiadają uprawnienia diagnostów samochodowych. Posiadana wiedza i doświadczenie pozwalają im zatem w sposób szczegółowy weryfikować stan techniczny pojazdów.
Następnie Zastępca Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego Marcin Mroczkowski przedstawił wnioski z raportu pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli nt.: „Wykonanie przez gminy obowiązku dowożenia dzieci i uczniów do przedszkoli i szkół” i w oparciu o ten raport oraz wyniki dotychczasowych kontroli ITD przedsatwił rekomendacje do konstruowania przez gminy umów z przewoźnikami drogowymi o świadczenie usług, które powinny obejmować np:
1)    określenie wymogu posiadania przez przewoźników drogowych stosownych uprawnień do wykonywania usług przewozowych, w tym zezwoleń na przewozy regularne specjalne zawierajacych rozkłady jazdy z okreslonymi w nich przystankami oraz miejscami na liniach komunikacyjnych zapewniejącymi bezpieczeństwo podczas wsiadania i wysiadania dzieci,
2)    określenie maksymalnego wieku autobusów, w celu wyeliminowania pojazdów najstarszych, generujących największą ilość usterek stanu technicznego,
3)    określenie minimalnych dodatkowych wymagań technicznych dla autobusów, m.in. wyposażenie w dodatkowe lusterka zewnętrzne eliminujące tzw. „martwe pola”, dodatkowe wyposażenie i oświetlenie zwiększające bezpieczeństwo podczas przewozów, w szczególności w trakcie postojów autobusówna jezdnizwiązanych z wsiadaniem i wysiadaniem dzieci, zwłaszcza w warunkach ograniczonej widoczności i zmniejszonej przejrzystości powietrza, tj. przed świtem i po zmroku w okresie jesienno-zimowym,w trakcie opadów, w czasie mgły itp.,
4)    zagwarantowanie przez organizatorów bezpiecznych miejsc wsiadania i wysiania dzieci z autobusów na planowanych trasach przewozów.
5)    zagwarantowanie odpowiedniego taboru, tj. zapewnienie każdemu dziecku miejsca siedzącego w autobusie i weryfikowanie tego wymagania przez organizotora w trakcie realizowania usług przez przewoźników,
6)    cykliczne weryfikowanie przez organizatorów autobusów, którymi realizowane są przewozy szkolne i porównywanie z dokumentacją pojazdów złożoną w ofertach na świadczenie usług przewozowych, co zagwarantuje używanie do przewozów szkolnych pojazdów zadeklarowanych w dokumentacji ofertowej,
7)    zapewnienie przez organizatorów w autobusach odpowiednio przeszkolonego pesonelu odpowiedzialnego za bezpieczne wsiadanie i wysiadanie dzieci z autobusów oraz pomoc przy przechodzeniu przez jezdnię,
8)    zagwarantowanie sobie przez organizatorów przewozów w umowach na świadczenie usług przewozowych możliwości przeprowadzania doraźnych kontroli stanu technicznego autobusów zlecanych Inspekcji Transportu Drogowego i Policji.
Inspektorzy WITD w Bydgoszczy zapewnili, iż wzorem lat poprzednich w ramach akcji „GIMBUS” przez cały rok szkolny 2018/2019 będą prowadzić szczegółowe kontrole stanu technicznego autobusów z wykorzystaniem sprzętu diagnostycznego, a także ponowne kontrole tych pojazdów, których stantechniczny okaże się odbiegający od wymaganego przepisami. Jednocześnie Inspekcja Transportu Drogowego zaapelowała do organizatorów przewozów szkolnych o wypełnienie zaleceń zawartych w raporcie NIK, poprzez zapewnienie sobie w umowach, a następnie egzekwowanie uprawnień nadzorczych, mających na celu zapewnienie prawidłowości świadczenia usług związanych z dowozem dzieci i młodzieży do placówek oświatowych.


 
  

 
 
AKTUALNOŚCI | STRUKTURA WITD | INFORMACJE | GALERIA | PORADY | KONTAKT
Projekt i wykonanie Inter-Comp.Pl
X

Ta strona używa plików cookies, aby ułatwić proces dostosowania zawartości serwisu internetowego do oczekiwań Użytkowników. Jeśli nie blokujesz tych plików, to wyrażasz zgodę na ich użycie oraz zapisanie w pamięci przeglądarki. Zawsze jednak możesz zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Zapoznaj się z polityką prywatności