Działania przeprowadzone zostały w nocy z piątku na sobotę (21/22 maja) na wysokości MOP Malankowo koło Grudziądza, przy współpracy z koncesjonariuszem autostrady A1, który na czas kontroli wprowadził tymczasową organizację ruchu pojazdów. Inspektorzy skupili się na kontrolowaniu prawidłowego użytkowania i obsługi tachografów przez kierowców ciężarówek. W sumie w sześciu przypadkach ujawniono nieprawidłowości w tym zakresie, polegające głównie na prowadzeniu pojazdu bez umieszczonej w tachografie wykresówki lub karty cyfrowej lub jedzie na magnesie. W jednym przypadku właściciel firmy transportowej, po wykorzystaniu dopuszczalnych norm prowadzenia, używał karty cyfrowej kolegi, co pozwalało jemu spędzać za kierownicą 40-tonowego zestawu znacznie dłużej niż dopuszczają przepisy socjalne. Ujawniono także tachograf, który kierowca wyłączał za pomocą zmodyfikowanej instalacji elektrycznej pojazdu. W tym przypadku ciężarówka została skierowana do upoważnionego przez Główny Urząd Miar serwisu tachografów, gdzie zmanipulowane urządzenie zostało zdemontowane i zabezpieczone jako materiał dowodowy. We wszystkich przypadkach zostały bowiem wszczęte postępowania administracyjne wobec przewoźników drogowych zagrożone wysokimi karami finansowymi.
|