W wyniku działań skontrolowano blisko 100 pojazdów przewożacych ładunki - nie ujawniono żadnego kierującego będcego pod wpływem lub po spożyciu alkoholu.
Inspektorzy przy okazji prowadzonych czynności sprawdzających, ujawnili natomiast 10 przypadków ingerencji w zapisy urządzeń rejestrujących czas pracy kierowców.
Przedmiotowe manipulacje w zapisy tachografów polegały na podłączeniu niedozwolonego urządzenia do czujnika ruchu, jeździe na cudzej karcie kierowcy lub jeździe bez prawidłowej karty kierowcy.
Wskazać należy, iż na gorącym uczynku ujawniono tylko 4 przypadki przedmiotowych manipulacji a pozostała część nieprawidłowości zarejestrowana została w okresie objętym kontrolą drogową.
W trzech przypadkach naruszenia zostały ujawnione u kierowców zagranicznych.
Za stwierdzone naruszenia nałożono mandaty karne w stosownej wysokości oraz wszczęto postępowania administracyjne.
W tym miejscu wskazać należy, iż manipulacje w zapisy tachografów niosą bardzo wielkie zagrożenia w ruchu drogowym. Pierwszym z nich jest zmęczenie kierującego, który nierzadko prowadzi pojazd za dwóch kierowców, co niesie duże prawdopodobieństwo zdarzenia drogowego z udziałem pojazdu ciężarowego. Natomiast, kierujący manipulujący zapisy urządzenia rejestrującego, mogą nie zdawać sobie sprawy, iż w tym czasie systemy odpowiadające za bezpieczeństwo pojazdu tj. ABS, EBS i ESP nie działają lub działają wadliwie.
Przeprowadzone działania były możliwe dzięki uprzejmości i wsparciu technicznemu koncesjonariusza autostrady A1, tj. firmy Gdańsk Transport Company S.A oraz operatora A1- Spółki Intertoll Polska.
|