WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT TRANSPORTU DROGOWEGO
w Bydgoszczy
  
Dane teleadresowe:
Wojewódzki Inspektorat
Transportu Drogowego
w Bydgoszczy
ul. Hetmańska 28,
85-039 Bydgoszcz
Międzynarodowe warsztaty ECR w Bydgoszczy

Głównymi tematami warsztatów zorganizowanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego wspólnie z Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego w Bydgoszczy pod auspicjami organizacji Euro Controle Route były ważenie pojazdów w ruchu oraz wykrywanie manipulacji w układy oczyszczania spalin pojazdów użytkowych, w których wzięli udział inspektorzy oraz zaproszeni goście z Polski, Szwajcarii oraz 7 krajów Unii Europejskiej zrzeszonych w ECR: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Holandii, Luksemburga, Czech i Bułgarii. Wybór Bydgoszczy jako lokalizacji warsztatów nie był przypadkowy, bowiem kujawsko-pomorski Inspektorat Transportu Drogowego dysponuje najnowocześniejszym sprzętem do ważenia pojazdów oraz sprzętem do diagnozowania układów elektroniki pokładowej – w tym układów oczyszczania spalin.
W konferencji otwierającej warsztaty wzięli udział: Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego Łukasz Bryła, Szef Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury Łukasz Smółka, Wojewoda Kujawsko-Pomorski Mikołaj Bogdanowicz i Dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora Transportu Drogowego Urszula Nowinowska.
Konferencję rozpoczęło wystąpienie Wiceszefa ECR Thomasa Fischera, który podkreślił ogromne znaczenie nie tylko samej organizacji, ale przede wszystkim samych warsztatów, jako dobrej okazji do pogłębiania wiedzy i wymiany doświadczeń pomiędzy służbami kontrolnymi w poszczególnych krajach Europy. Kolejne prelekcje wygłoszone przez Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego Rafała Rewolińskiego, Zastępcę Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego Marcina Mroczkowskiego oraz przedstawiciela Głównego Urzędu Miar Piotra Wiłkojć dotyczyły negatywnych skutków wykorzystywania przeciążonych pojazdów dla sektora transportowego i bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wykorzystania preselekcyjnych systemów wagowych w działaniach kontrolnych oraz wspólnego projektu GITD i GUM poświęconego automatycznemu administracyjnemu systemowi pomiarów parametrów pojazdów w ruchu (e-MIM).
Drugiemu tematowi warsztatów poświęcone zostały natomiast prelekcje wygłoszone przez inspektorów transportu drogowego: Artura Czapiewskiego, Krzysztofa Nowaka , Radosława Czyżykowskiego (WITD Bydgoszcz), Partyka Czubę (WITD Kielce) oraz Aleksandra Wietrzyk (WITD Katowice), dotyczące wymagań norm emisji spalin i działanie systemów selektywnej redukcji katalitycznej tlenków azotu (SCR), ekologicznych i ekonomiczne skutków wynikających  z niesprawności systemów SCR w pojazdach użytkowych, sposobów manipulacji i metod kontroli układów SCR oraz wykorzystania systemów diagnostycznych w wykrywaniu uszkodzeń i manipulacji w układach SCR.
W kolejnych dniach przyszedł czas na zajęcia praktyczne, które odbywały się na punktach kontrolnych zlokalizowanych w ciągu Alei Jana Pawła II i Armii Krajowej w Bydgoszczy, gdzie zaproszeni goście brali udział w kontrolach parametrów pojazdów z użyciem wag przenośnych i najnowocześniejszej w kraju wagi stacjonarnej do pomiarów dynamicznych, a także na autostradzie A1, gdzie prowadzone były kontrole ukierunkowane na ujawnianie uszkodzeń i manipulacji w układy oczyszczania spalin.
W trakcie 2-dniowych warsztatów skontrolowano 143 pojazdy, w tym 28 pojazdów należących do przewoźników zagranicznych. Aż 86 pojazdów sprawdzono pod kątem spełnienia wymagań ochrony środowiska – w tym z użyciem najnowocześniejszego sprzętu diagnostyczno-pomiarowego będącego na wyposażeniu WITD w Bydgoszczy.W 2 przypadkach stwierdzono uszkodzenie, a w 9 zmanipulowanie układów SCR, wskutek czego pojazdy emitowały do środowiska naturalnego szkodliwe substancje w ilościach przekraczających dopuszczalne normy, w tym najbardziej niebezpieczne tlenki azotu (NOX). W każdym z tych przypadków kierujący zostali ukarani mandatami karnymi i zatrzymane zostały dowody rejestracyjne, a w 6 przypadkach pojazdy zostały skierowane do autoryzowanych serwisów celem przywrócenia układów oczyszczania spalin do stanu zgodnego z wymaganiami ich producentów. Z kolei kontrom dopuszczalnych parametrów poddano 57 pojazdów, z czego 10 z nich posiadało przekroczone dopuszczalne naciski osi lub masy całkowite. Wszczęte zostały postepowania administracyjne, a pojazdy musiały zostać częściowo rozładowane.
Inspektorzy transportu drogowego z zagranicy wyjechali z Bydgoszczy z nową wiedzą oraz poczuciem uznania dla profesjonalizmu i wyposażenia swoich kolegów z polskiej Inspekcji Transportu Drogowego.
 














 

 
 
AKTUALNOŚCI | STRUKTURA WITD | INFORMACJE | GALERIA | PORADY | KONTAKT
Projekt i wykonanie Inter-Comp.Pl
X

Ta strona używa plików cookies, aby ułatwić proces dostosowania zawartości serwisu internetowego do oczekiwań Użytkowników. Jeśli nie blokujesz tych plików, to wyrażasz zgodę na ich użycie oraz zapisanie w pamięci przeglądarki. Zawsze jednak możesz zmienić ustawienia cookies w przeglądarce. Zapoznaj się z polityką prywatności