Wstępna kontrola tachografu wzbudziła podejrzenia kontrolujących, w związku z czym pojazd skierowano do uprawnionego warsztatu naprawy i kontroli tachografów w celu wykonania szczegółowego sprawdzenia urządzenia rejestrującego. Podczas ekspertyzy w warsztacie stwierdzono, że wnętrze czujnika ruchu typu Kitas 2+
zostało zmodyfikowane poprzez umieszczenie wewnątrz dodatkowych układów elektronicznych pochodzących z innego czujnika tego samego typu. Stwierdzona przeróbka pozwalała kierującemu na dowolne sterowanie pracą tachografu w tym rejestrowanie odpoczynku podczas faktycznego prowadzenia pojazdu. Kontrolowany pojazd został zarejestrowany w roku 2013 w związku z czym był wyposażony w tachograf rejestrujący niezależny sygnał ruchu (IMS). Niestety dodatkowe zabezpieczenie nie wykluczyło ingerencji w tachograf. Wskutek przeróbki fabrycznej instalacji pojazd został wyposażony w urządzenie emulujące niezależny sygnał ruchu, IMS zamiast pochodzić np. z czujników ABS wysyłany był z czujnika tachografu, w związku z czym zakłócenie pracy tachografu powodowało jednoczesne zafałszowanie drugiego sygnału.
Niedozwolone urządzenia zostały usunięte z kontrolowanego pojazdu. Wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone łączną karą 6000 zł. Kierującego ukarano mandatem karnym.
Jednocześnie w toku przedmiotowej kontroli stwierdzono naruszenie przepisów europejskiej umowy dotyczącej przewozu towarów niebezpiecznych (ADR) w związku z czym wobec przewoźnika wszczęto osobne postępowanie wyjaśniające zagrożone karą 2000 zł.
|