W dniu 19 października br. na jednej z dróg lokalnych koło Bydgoszczy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli 4-osiową wywrotkę, którą lokalny przedsiębiorca przewoził ładunek sypki. Po skierowaniu punkt kontrolny wyposażony w stanowisko do ważenia okazało się, że pojazd jest o ponad 10 ton za ciężki: zamiast przepisowych 34 ton waży 44,25 ton. Z nacisk jego podwójnej osi napędowej przekraczał 19-tonową normą o 5,7 ton. Stan techniczny pojazdu również pozostawiał wiele do życzenia. Inspektorzy stwierdzili m.in. nadmierne luzy elementów układu kierowniczego, nadmierne zużycie jednej z opon. Ale to był dopiero początek nieprawidłowości. Podczas kontroli tachografu analogowego okazało się, że nie znajduje się w nim wykresówka – co oznacza, że kierowca nie rejestrował swoich okresów aktywności. Wątpliwości inspektorów wzbudziło także ukraińskie prawo jazdy kierowcy będącego obywatelem Polski. Weryfikacja uprawnień w systemie CEPiK wykazała, że wobec kierującego kilka lat wcześniej wydano decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania z powodu prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu. Jednocześnie kierujący nie okazał dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji wstępnej lub ukończenia szkolenia okresowego oraz nie udokumentował posiadania braku przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy zawodowego. Nie okazał on też żadnego dokumentu potwierdzającego posiadanie przez jego pracodawcę uprawnień przewozowych wymaganych przepisami ustawy o transporcie drogowym.
W związku z kierowaniem pojazdem pomimo decyzji o cofnięciu uprawnień dalsze czynności w tym zakresie przeprowadzili funkcjonariusze Komendy Powiatowej Policji w Nakle nad Notecią. Z tytułu stwierdzonej nienormatywności pojazdu, naruszenia zasad użytkowania tachografu oraz braku badań lekarskich i psychologicznych oraz dokumentów wymaganych w związku z wykonywanym przewozem drogowym wobec przedsiębiorcy zostały wszczęte postępowania administracyjne. W związku z odmową przyjęcia mandatów przez kierowcę zostanie złożony wniosek ukaranie do właściwego Sądu.
Inspektorzy ITD zezwolili na zjazd pojazdu na najbliższego warsztatu celem usunięcia usterek – po rozładowaniu nadwyżki przewożonego towaru i przez kierowcę z ważnymi uprawnieniami.
|