Działania kontrolne ukierunkowane były na eliminowanie z ruchu drogowego tych pojazdów, których stan techniczny zagrażał bezpieczeństwu ruchu drogowego, w tym bezpieczeństwu osób nimi podróżujących. Dzięki dobrej współpracy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego z Zespołem Szkół Samochodowych we Włocławku wykorzystano linię diagnostyczną Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów przy włocławskiej „samochodówce”.
Łącznie skontrolowano 24 autobusy należących do sześciu różnych przewoźników drogowych. Najczęściej stwierdzane usterki to:
- nierównomierna siła hamowania kół tej samej osi; przy wartości dopuszczalnej 30% stwierdzone różnice wynosiły nawet ponad 70%, przy czym u „rekordzisty” różnica ta wyniosła 95% i wynikała z odłączenia uszkodzonego siłownika hamulca,
- zbyt niskie wartości sił hamowania (tzw. skuteczność układu hamulcowego),
- nieszczelności w układzie pneumatycznym,
- korozja oraz pęknięcia konstrukcji nośnej pojazdu (ramy),
- nadmierne luzy w układzie zawieszenia oraz w układzie kierowniczym,
- kroplowe wycieki płynów eksploatacyjnych z silnika,
- niewłaściwy stan techniczny ogumienia, oświetlenia oraz instalacji elektrycznej,
- niezgodności danych zawartych w dowodach rejestracyjnych ze stanem faktycznym (zawyżona liczba miejsc dla pasażerów) oraz niespełnienie dodatkowych wymagań dla autobusu (np. brak wymaganych wyjść awaryjnych).
W wyniku przeprowadzonych działań kontrolnych inspektorzy ITD zatrzymali 10 dowodów rejestracyjnych. Aż siedem pojazdów zostało wycofanych z ruchu drogowego z uwagi na stwierdzone usterki bezpośrednio zagrażające bezpieczeństwu pasażerów, natomiast w pozostałych 3 przypadkach inspektorzy ITD nakazali kierowcom natychmiastowy zjazd (bez pasażerów) do miejsca naprawy stwierdzonych usterek.
Inspektorzy ITD nie ujawnili tym razem żadnego kierowcy prowadzącego autobus po spożyciu alkoholu.
|