Po zatrzymaniu pojazdów do kontroli okazało się, iż w odległości 500 m znajdował się czwarty pojazd, który ze względu na parametry przewożonego ładunku, nie był w stanie opuścić przejeżdżanego właśnie skrzyżowania. Z uwagi na gabaryty powyższych pojazdów, na miejsce wezwano funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji oraz Straży Gminnej z Mroczy celem zapewnienia bezpieczeństwa innym uczestnikom ruchu. Dodatkowo, na miejsce wezwano zarządcę drogi wojewódzkiej nr 241, bowiem ostatni pojazd nie był w stanie opuścić skrzyżowania bez usunięcia znajdującego się na nim oznakowania.
Po pilotażu powyższych pojazdów do bezpiecznego miejsca postoju przeprowadzono czynności kontrolne które wykazały, iż wszystkie te pojazdy są wyższe, szersze i dłuższe niż pozwalają na to właściwe przepisy, a okazane przez kierowców zezwolenia kategorii V i VI nie są wystarczające dla tego rodzaju ładunków. Długości pojazdów mieściły się w przedziale od 19.66 do 33 m (przy dopuszczalnych 16,5 m), szerokości pojazdów oscylowały w przedziale 2,75 – 4,11m ( przy normie 2,55 m).
W przypadku tak dużych przekroczeń dopuszczalnych parametrów, przewoźnik przed rozpoczęciem wykonywania przewozu drogowego winien był uzyskać zezwolenia kategorii VII a także każdy z tych pojazdów, winien być pilotowany przez dwóch pilotów (na miejscu stwierdzono, tylko cztery pojazdy dokonujące pilotażu).
Z uwagi na stwierdzone naruszenia, w stosunku do przewoźnika i załadowcy zostały wszczęte postępowania wyjaśniające zagrożone najwyższymi sankcjami.
Przeprowadzone kontrole stanowią kolejne przykłady zwalczania nieuczciwej konkurencji w obszarze transportu ponadnormatywnego.
|