W trakcie prowadzonych czynności zwrócono uwagę na zapisy czasu pracy kierowcy sugerujące możliwość manipulacji. Kontrolowany kierowca, jak wynikało z pobranych zapisów jego aktywności, w bardzo krótkim czasie pokonał trasę z miejscowości Toruń gdzie podjął ładunek do miejscowości Inowrocław, i tam został zatrzymany do kontroli. Analiza danych technicznych zawartych w pamięci tachografu cyfrowego oraz oględziny samego urządzenia rejestrującego nie wykazały, iż w kontrolowanym pojeździe mógł zostać zainstalowany wyłącznik umożliwiający kierowcy fałszowanie swoich aktywności.
W związku z zaistniałą sytuacją, pojazd został skierowany do uprawnionego warsztatu naprawy i kontroli tachografów w celu wykonania szczegółowego sprawdzenia urządzenia rejestrującego oraz jego instalacji elektrycznej. Przypuszczenia inspektorów potwierdziło znalezienie w pojeździe dodatkowego urządzenia wyłączającego sygnały dochodzące do tachografu cyfrowego. Dzięki niedozwolonemu urządzeniu, kierowca mógł swobodnie przy użyciu pilota zdalnego sterownia manipulować zapisami rejestrowanymi na swojej karcie kierowcy jak i w pamięci tachografu cyfrowego. Urządzenie wymontowane z ww. pojazdu zasiliło materiał dowodowy zgromadzony w sprawie. Z uwagi na wykrycie niedozwolonego urządzenia zainstalowanego w kontrolowanym pojeździe, przewoźnik został zobligowany do przeprowadzenia przeglądu okresowego tachografu. W związku z faktem, iż stwierdzona manipulacja stanowi bardzo poważne naruszenie przepisów regulujących stosowanie urządzeń rejestrujących oraz przepisów zawartych w ustawie o transporcie drogowym, na kierowcę nałożono mandat karny w wysokości 2000 zł, natomiast w stosunku do przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie administracyjne.
|