W dniu 21 kwietnia br., inspektorzy z WITD w Bydgoszczy, zatrzymali do kontroli pojazd członowy należący do przewoźnika z Rosji. Wstępna, organoleptyczna kontrola układu hamulcowego wykazała, że tarcza hamulcowa znajdująca się na jednym z kół naczepy ciężarowej jest wyraźnie skorodowana. W celu weryfikacji stwierdzonej nieprawidłowości, pojazd skierowano na kontrolę szczegółową do okręgowej stacji kontroli pojazdów. Badanie na urządzeniu rolkowym wykazało brak siły hamowania na jednym z kół 2 osi.
W związku z faktem, iż powyższa usterka jest usterką niebezpieczną, kierującemu wydano zakaz dalszej jazdy oraz ukarano go stosownym mandatem karnym. W stosunku do przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne.
Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku kolejnej kontroli przeprowadzonej przez tych samych inspektorów. Kontrolując stan techniczny naczepy inspektor stwierdził, iż pomimo uruchamiania hamulca roboczego, na jednym z kół, siłownik hamulcowy, ramię rozpieraka oraz sam rozpierak pozostają w tej samej pozycji.
W związku z podejrzeniem niesprawności układu hamulcowego, pojazd skierowano na stację kontroli pojazdów. Przeprowadzona kontrola szczegółowa potwierdziła przypuszczenia inspektora i wykazała brak siły hamowania na jednym z kół. To nie był jednak koniec stwierdzonych nieprawidłowości, gdyż dodatkowo stwierdzono, że tachograf cyfrowy zainstalowany w pojeździe nie został poddany kalibracji po zmianie numeru rejestracyjnego pojazdu. Ponadto, przy pomocy sprzętu diagnostycznego, będącego na wyposażeniu pojazdu ITD, poprzez interfejs OBD dokonano diagnozy elektroniki pokładowej kontrolowanego pojazdu. W wyniku tego działania, kontrolujący inspektor wykrył ingerencję w system oczyszczania spalin. W pojeździe zainstalowano emulator Adblue, który zakłócał prawidłową pracę układu. Podobnie jak w pierwszym przypadku, kierującemu wydano zakaz dalszej jazdy oraz ukarano go mandatem karnym, a w stosunku do przewoźnika wszczęto postępowanie wyjaśniające. W trakcie kontroli na miejscu pojawił się wyspecjalizowany serwis w celu usunięcia ujawnionych usterek.
Prezentowane przykłady są kolejnymi przypadkami przeprowadzonych przez inspektorów kontroli, dzięki którym wyeliminowano z ruchu niesprawne pojazdy poruszające się z usterkami układów hamulcowych.
|