W dniu 19 maja br. na drodze krajowej nr 10 w okolicach Lipna inspektorzy z włocławskiego oddziału Inspekcji Transportu Drogowego wytypowali do rutynowej kontroli pojazd członowy, którym przewoźnik drogowy z woj. podlaskiego wykonywał transport drogowy ponad 20 ton mrożonych owoców. Z uwagi na fakt, że tak ciężki ładunek skoncentrowany został w przedniej części naczepy, istniało uzasadnione przypuszczenie, że tylna oś ciągnika może być przeciążona. Ważenie pojazdu zmieniło przypuszczenie w absolutną pewność, ponieważ waga wskazała nacisk pojedynczej osi napędowej ciągnika 15,7 ton. Tymczasem przepisy obowiązujące na obszarze Unii Europejskiej dopuszczają maksymalny nacisk pojedynczej osi napędowej 11,5 ton. W tym przypadku było więc o ponad 4 tony za dużo. Tak znaczne przeciążenie osi powoduje przyspieszoną degradację dróg i powstawanie kolein. Inspektorzy ITD wszczęli więc wobec przewoźnika drogowego postępowanie wyjaśniające. Ponadto przed dopuszczeniem pojazdu do dalszej jazdy kierowca musiał tak rozmieścić opakowania z ładunkiem, aby naciski osi środka transportu były normatywne.
|