W dniu 8 października br. inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli pojazd członowy, którym wykonywany był transport drogowy dwóch 20-stopowych kontenerów z portu w Gdańska do Częstochowy. Z treści samych tylko dokumentów przewozowych wynikało, że przedmiotem przewozu jest ładunek wkrętów metalowych o masie blisko 40 ton. Ważenie pojazdu było więc czystą formalnością: waga wskazała masę zestawu 61,45 ton – przy normie 40 ton. Przy tak dużej masie przewożonych ładunków zostały przekroczone także dopuszczalne naciski osi napędowej ciągnika - waga wskazała wartość 23,8 tony.
W kolejnym przypadku inspektorzy zatrzymali zespół pojazdów, którym to realizowano transport elementów betonowych z Torunia w kierunku wielkopolskiej miejscowość Żerniki.
Podobnie jak w pierwszym przypadku pojazd został skierowany na punkt kontrolny gdzie możliwe było wykonanie ważenia pojazdów.
Pomiary i ważenie pojazdu wykazały, iż kontrolowana jednostka jest za wysoka, a waga rzeczywista została przekroczona o ponad 7 ton – waga wskazała wynik 47,45 tony.
Z tytułu stwierdzonej nienormatywności zespołu pojazdów wobec przewoźników drogowych zostały wszczęte postępowania administracyjne, zarówno z tytułu naruszeń przepisów ustawy-Prawo o ruchu drogowym jak i ustawy o transporcie drogowym – na łączną kwotę 35.000 zł.
Zespoły pojazdów mogły opuścić miejsce kontroli po częściowym rozładowaniu przewożonych ładunków i kontenerów, który był możliwy dopiero przy użyciu specjalistycznego sprzętu.
|